درس (١٣٠)امام شناسي/تمثيلات مهدوي(٢)

درس (١٣٠)امام شناسي/تمثيلات مهدوي(٢)

 

درس صدوسي ام امام شناسي
 
@تمثيلات مهدوي (٢)
 
دريا:
داستان ما و امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف  داستان چاله‌اي در همسايگي درياست. اين چاله و دريا که در نزديک يکديگر قرار دارند، اگر از طريق جويي هر چند باريک با يکديگر رابطه نداشته باشند، هرگونه رفتار که با چاله انجام گيرد، در دريا تأثيري ندارد. اما اگر با يکديگر ارتباط داشته باشند، ماجرا گونه‌اي ديگر خواهد بود؛ چرا که اگر کسي از آن کم کند، از دريا نيز کاسته است و اگر بر آن بيفزايد، بر دريا نيز افزوده است.
تو هم اگر انسان منتظر و شيعه‌اي را اذيت کني، چون او با امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف  ارتباط دارد، آن حضرت را آزرده خاطر نموده‌اي و چنان‌چه او را خوشحال کني، آن حضرت را خوشحال کرده‌اي.1
 
وقتي انسان وارد حرمي مي‌شود، به خصوص در حرم‌هاي بزرگ مثل حرم امام رضا عليه السلام حواسش را جمع کارش مي‌کند، ادب را کاملاً رعايت مي‌کند، صدا را بلند نمي‌کند، در راه رفتن دقت مي‌کند، نگاهش عارفانه مي‌شود؛ چون مي‌داند که در حرم امام حضور يافته است و مي‌داند امام به حال او، آگاه است.
 
بايد بدانيم که همه اعمال و رفتار ما در جلو ديد و نگاه امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف  است و او بر اعمال، آگاهي دارد و خود او فرموده: «فإنا نحيط علماً بأنبائکم و لايعزب عنا شئ من أخبارکم؛2 ما بر اخبار و احوال شما آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده و مخفي نمي‌ماند».
حالا که او بر همه احوال من آگاه است و من نيز آگاهي او را مي‌دانم، پس بايد مراقب باشم که در برابر ديدگان حضرت مهدي عليه السلام مرتکب معاصي نشوم و کارهايي را که آن حضرت را ناخشنود مي‌سازد، انجام ندهم.
 
 
طناب:
 
اگر بخواهيد صد کيلو عطر را که داخل شيشه‌اي است با طناب بالاي پشت بامي بکشيد، طناب را آزمايش مي‌کنيد، تا ببينيد آيا طاقت صد کيلو را دارد يا نه! حتي يک سنگ صد و بيست کيلويي به آن وصل کرده، بالا مي‌کشيد. اگر پاره شد، اتفاق مهمي نيفتاده، زيرا تخته سنگي از بالا به پايين افتاده که قيمت چنداني نداشته است، زبان حالتان اين است که: خدا را شکر که ناتواني و زدگي طناب معلوم شد و ما آن شيشه عطر را به آن نبستيم؛ اگر موقعي که صد کيلو عطر به آن بود، پاره مي‌شد چقدر ضرر مي‌کردم.
 
اما اگر کسي براي آزمايش طناب بگويد: سنگ نود کيلوئي به آن وصل مي‌کنيم، اگر پاره نشد، صد کيلو هم پاره نمي‌شود، اين سخن، درست نيست، چون شايد نتواند صد کيلو را بالا بکشد و طنابي که تحمل وزن نود کيلو را دارد دليل نمي‌شود که بتواند تحمل وزن صد کيلو را هم داشته باشد.
 
ما براي اطمينان بيشتر، نه تنها از وزنه صد کيلويي بلکه حتي از وزنه‌هاي سنگين‌تر استفاده مي‌کنيم تا اگر اين طناب بناي پاره شدن دارد، همين حالا پاره بشود و ما متوجه شويم. اين مثال براي آن است که بدانيم، براي تحمل سختي‌هاي اوايل ظهور و قيام حضرت حجت، بايد با فشارهاي قبل از ظهور، تمرين و خود را آماده ظهور نماييم. امتحان‌هاي پيش از ظهور، هديه‌اي مخفي است براي آمادگي جهت ياري امام زمان در هنگام ظهور.
 
ادب:
 
هر کاري که مي‌خواهي انجام بدهي، اول توجه کن که آيا امام زمانت به آن کار راضي است و اجازه آن را به تو مي‌دهد و موجب خوشحالي او مي‌شود يا خير؟ بچه‌هاي مؤدب و با تربيت را در مهماني ديده‌اي؟ وقتي شربت، شيريني و شکلات به آنها تعارف مي‌شود، پيش از آنکه چيزي بردارد، به پدر نگاه مي‌کند و از نگاه او مي‌فهمد که بردارد يا نه؟
ما نيز، دست به هيچ کاري دراز نکنيم، جز آنکه بدانيم رضايت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف  در آن است؛ چون رضايت او، رضايت خداست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*. مدير واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصي مهدويت.
1. سوره بقره/23.
2. احتجاج، ج2، ص497.
[مجله شماره 32 : - مقاله]
 

اللهم عجل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلني من أعوانه وانصاره آمين




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : دو شنبه 18 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست